El Mercat de Música Viva de Vic arriba a la 21 edició. La música tornarà a sonar
amb força entre el 16 i el 20 de setembre. La fira programarà uns 90 concerts en
12 escenaris repartits per la ciutat. Les principals novetats d’aquest any són la
presentació en exclusiva d’una vintena de discos, la coproducció de diversos
espectacles, entre ells un sobre els 50 anys de la Nova Cançó i la internacionalitació
del certamen.
Entrevista a Lluís Puig, director artístic del Mercat de Música Viva de Vic
Lluís Puig és promotor i mànager d’artistes. Director del Mercat de Música Viva de
Vic per segon any consecutiu, Puig va treballar entre l’any 1990 i el
Generalitat de Catalunya. També fou director de la Fira de la Mediterrània de
Manresa. El 1984 va rebre el Premi Nacional de Dansa Vicente Escudero.
Lluís Puig: “El Mercat ha de seguir incentivant les aliances amb altres festivals,
auditoris i països i avançar en la millora de les infraestructures”
“L’objectiu del Mercat no es guanyar espectadors… A Vic volem facilitar
al professional del sector musical el material que busca”.
“Sobretot estan notant la crisi els artistes d’un alt cachet econòmic.
Molts d’aquests professionals han vist reduïdes les contractacions”
“Crec que a nivell creatiu travessem un moment òptim. La gent que fa
un primer disc esta més preparada que les generacions passades”
“Els professionals estrangers saben que amb quatre dies a Vic se
n’emporten una imatge molt clara de com està l’escena catalana i de
l’Estat”
Porta dos anys al capdavant del Mercat de Música Viva de Vic. Pot haver-hi
qui no conegui aquesta fira. Ens en pot fer cinc cèntims.
El paral.lelisme que es podria fer és amb la d’un client que va a un mercat
d’aliments a comprar i tria el que se’n vol endur. A Vic volem facilitar al professional
del sector musical el material que busca. L’hem de posar en contacte amb els
diferents gèneres musicals a través d’estands, concerts, etcètera. Això permet al
professional conèixer les novetats, tastar-les i decidir el que compra.
No és la imatge que es té del Mercat de Música Viva de Vic. Molta gent
pensa que es tracta d’un festival.
Vull deixar ben clar que el Mercat no és un festival. El seu objectiu no és guanyar
més espectadors. Tot el que es fa va adreçat al sector. Ara bé, el que és evident és
que el públic forma part del Mercat. Des de fa anys la fira funciona molt bé a nivell
de públic i això té un avantatge molt clar i es que permet veure com un artista
funciona davant dels espectadors i la grandària de concert pot fer.
El Mercat arriba a la seva 21 edició. Quines són les principals novetats
d’aquest any?
La programació té tres eixos bàsics, continuant la línia endegada l’any passat.
Donem molta importància a les coproduccions amb altres festivals i auditoris, les
presentacions de discos (una vintena aquest any) i l’aposta per grups d’una llarga
carrera internacional i que actuaran per primera vegada a Vic. Aquest any
programem 90 concerts i al voltant del 50% dels artistes provenen dels Països
Catalans. Per tant hi ha un criteri de territorialitat important. La resta de músics
s’escullen entre la resta de l’Estat espanyol i l’estranger. Aproximadament, un 25%
de les propostes són estrangeres i la resta son espanyoles. Es un cartell que sol
incloure quasi tots els estils.
Quins creu que són els artistes que poden funcionar aquest any al llarg
dels quatre dies?
Ens agradaria que la gent es deixi portat per la curiositat i vagi a veure coses. És
evident que els espectacles més grans entren més pels ulls. De les propostes més
interessants d’aquest any hi ha els showcases del Recinte Firal per als professionals
acreditats. Es veuran actuacions força destacades. Només són oberts als
professionals. Són com una revalida pels artistes. Tenen 25 minuts per demostrar
el que valen. També es podran escoltar una vintena de presentacions de discs de
gent com El Tío Carlos, Quimi Portet, Jabier Muguruza, Gianmaria Testa, Cris
Juanico, Ialma, El Desván del Duende, Erika Muñoz, Txala i l’homenatge a Xesco
Boix, entre molts d’altres. Vic també estrenarà dues produccions per commemorar
els 50 anys de la Nova Cançó.
Una d’elles està encapçalada pel Marc Parrot i el director de teatre Ramon Simó.
Preparen un apropament més contemporani d’algunes de les cançons més
conegudes d’aquell moviment. L’altre homenatge a la Nova Cançó el presentarà
l’acordionista i cantant Carles Belda i va més adreçat al públic familiar. També
m’agradaria destacar el concert inaugural d’Omar Sosa i la Jove Orquestra Atenea,
la producció Drum Dreams del Taller de Músics i la celebració de les tres dècades
del mateix Taller de Músics.
Un aspecte molt important de l’edició d’aquest any són les coproduccions
amb altres països i festivals.
Nosaltres donem molta importància a les aliances estratègiques. De fet un dels
objectius d’aquest any és estrènyer vincles i traçar estratègies comunes. Aquest
any això s’ha concretat en diversos projectes i coproduccions amb diferents
certàmens com el Festival de Músiques Religioses de Girona, el Festival Pirineos
Sur, el Festival Boulevard de Marroc i el BAM (Barcelona Acció Musical). També
s’han estret els lligams amb dues fires musicals veïnes, el Babel Med Music francès i
el Meeting delle Etichette Independenti d’Itàlia, entre d’altres. Una coproducció no
solament són els diners que inverteixes en un espectacle. Per exemple, el concert
inaugural del pianista cubà Omar Sosa i la Jove Orquestra Atenea és una
coproducció amb el X Festival de Músiques Religioses i del Món de Girona i la
Fundació Auditori Palau de Congressos de Girona. Des de Vic hem posat molts pocs
diners però en canvi fem una aportació estratègica molt important organitzant el
concert i donant-lo a conèixer al sector professional. També es podran veure altres
coproduccions en les que Vic ha participat. La proposta Rock de souk de Speed
Caravan, Nour i Rabah Donquishoot, que aproparan la música de l’Algèria amazigh
a les noves tendències europees, i Fem sonar les Musiquetes, que s’ha produït amb
les xarxes de Cases de Música i que també passarà per la Fira Mediterrània de
Manresa. Un dels objectius de Vic és col.laborar més amb altres fires catalanes,
com Manresa i la Fira de Teatre al Carrer de Tàrrega, i establir circuits i produir
espectacles.
Es parla de que el Mercat del 2009 serà l’edició més internacional.
Aproximadament aquest any de la industria musical que entre el 16 i el 20 de
setembre s’aplegarà a Vic un 25% serà estrangera. A Vic mesurem la procedència
dels professionals seguint criteris més d’indústria que no pas artístics. Per exemple,
per les aliances que establim amb festivals del Marroc, França i Itàlia. La sensació
que tenim es que la presència de programadors de fora augmentarà entre un 10 i
un 15%. Hi hauran professionals d’Alemanya, EEUU, Canadà, Holanda, Argentina,
Bèlgica, Brasil, Colòmbia, Costa Rica, França, Itàlia, Sèrbia, Marroc, Portugal,
República Txeca, Suïssa…