Entre les novetats d’aquest any, el Mercat incorpora diverses coproduccions amb altres festivals, amplia les aliances estratègiques amb països i certàmens i s’internacionalitza més amb una major presència estrangera.
Així ho han explicat aquest matí el director artístic del Mercat, Lluís Puig, en una roda de premsa que s’ha portat a terme a la plaça Major de Vic, en la qual també hi han participat, l’alcalde de la ciutat, Josep M. Vila d’Abadal, el president de l’ImpeVic i segon tinent d’alcalde, Josep Burgaya, la codirectora d’InVictro, Eva Vilaró i el director de l’Àrea de Música de l’Institut Català de les Indústries Culturals de la Generalitat de Catalunya, Josep Maria Dutrèn.
Josep Burgaya ha manifestat que com cada any la ciutat es sent orgullosa de celebrar un dels principals Mercats que organitza i és per dos motius: en primer lloc, perquè el MMVV és un festival de música que aposta cada any per idees innovadores i també serveix com a punt de trobada dels professionals del sector musical.
Burgaya ha remarcat la millora internacional que ha fet el Mercat, “ és un mercat artístic però també té la capacitat de negoci, intercanvi. És un element de potenciació de l’activitat musical i professional.”
Alhora, ha subratllat la importància de les aliances estratègiques amb Mercats d’altres països. També ha agraït a InVictro “la important tasca que desenvolupa tot donant als assistents un complement alternatiu dins la programació del Mercat”.
Per la seva banda, Lluís Puig ha destacat que molts dels noms que es proposaven amb cert desconeixement a finals de juny han obtingut, durant aquests tres mesos, varis premis com a reconeixement del seu esforç, treball i talent.
Eva Vilaró, coodirectora d’InVictro, ha aprofitat per presentar aquesta 8a edició de InVictro que constarà de 19 propostes musicals repartides entre el divendres 18 i el dissabte 19 de setembre. Aquestes propostes, i a diferència d’anteriors edicions, tindran lloc en un sol espai repartit en dos escenaris diferents: al parc de M. Àngels Anglada, conegut com a pati de l’Institut del Teatre d’Osona.
Vilaró ha afegit que InVictro és “una dosi d’aire fresc i músiques alternatives per a tots aquells visitants al Mercat que ho vulguin.” Que tot i que s’hagi concentrat el seguit de propostes en una sola ubicació, s’ha intentat al màxim mantenir l’essència InVictro.
Josep M. Vila d’Abadal ha dit que la ciutat està entusiasmada amb aquest Mercat de Música Viva i que com cada any, es sent orgullosa de dur a terme una de les cites més importants pel sector, tant a nivell, nacional com internacional i ha avançat que l’edició de l’any que ve, la ciutat comptarà amb el nou complex cultural l’Atlàntida, uns equipaments de primera per a la ciutat i per al mercat.
Coproduccions i nous treballs discogràfics
Aquest any Vic en presentarà diverses coproduccions. El concert inaugural anirà a càrrec del pianista cubà Omar Sosa i la Jove Orquestra Athenea, una coproducció del Mercat amb el X Festival de Músiques Religioses i del Món de Girona i la Fundació Auditori Palau de Congressos de Girona. A més, el Mercat inclourà altres coproduccions, entre elles un homenatge als 50 anys de la Nova Cançó que encapçala el cantautor Marc Parrot i Rock de souk, una proposta amb arrels algerianes on actuaran els artistes Speed Caravan, Nour (amb Yacine Belahcene) i Rabah Donquishoot.
Una de les novetats d’aquest any, és la presentació d’una vintena de grups i músics que aprofitaran el seu pas per Osona per presentar els seus nous treballs discogràfics.
A més de les coproduccions i els artistes que estrenaran disc, el cartell inclou altres propostes i noms de primer nivell, com un concert del cantant i acordionista Carles Belda sobre la Nova Cançó destinat al públic familiar, una producció del Festival Pirineos Sur i el Festival Boulevard de Casablanca encapçalada per Biella Nuei & Azawan, una producció sobre els 30 anys del Taller de Músics que dirigeix Lluís Cabrera i els concerts alternatius de l’Escena Emergent, integrada per l’escenari Diversons i la programació InVictro, a més del concurs Sona 9 i les iniciatives de Fressa (Moviment Musical d’Osona).
90 artistes i 1.000 professionals
El director artístic del Mercat, Lluís Puig, ha dit que dels 90 artistes que passaran per Vic un 50% són dels Països Catalans, un 25% provenen de la resta de l’Estat espanyol, mentre que l’altre 25% són estrangers.
Això suposa un creixement d’un 5% respecte al 2008 i permetrà veure a Vic músics d’Alemanya, Argentina, Bèlgica, Brasil, Colòmbia, Costa Rica, França, Itàlia, Macedònia, Marroc, Portugal, República Txeca i Suïssa. Segons Puig, la presència de professionals estrangers ha estat marcada també per les aliances que s’estableixen amb altres festivals estrangers, com és el cas del Festival Boulevard de Marroc, el Babel Med Music francès i el Meeting delle Etichette Independenti d’Itàlia, i per una previsible major assistència de programadors forans.
En l’àmbit professional, el Mercat comptarà amb un pavelló comercial amb una setantena d’estands i dos escenaris de showcases on s’organitzaran actuacions i jornades tècniques dirigides als professionals del sector. És pervist que passin pel Mercat uns 1.000 professionals.
La 21a edició del Mercat de Vic és a punt de començar. Entre el 16 i el 20 de setembre la música arribarà de nou als carrers i les sales de la capital d’Osona. Aquest any la fira musical més important que es fa a Catalunya programarà uns 90 concerts de tots els estils durant quatre dies en una dotzena d’escenaris.