Segons les dades provisionals, l’edició 2016 genera més contractes i actuacions en els quatre dies de mercat gràcies a la presència d’assistents amb més capacitat de compra i venda.
El Mercat ratifica la seva posició com a plataforma per a la internacionalització amb el creixement de la contractació per actuar a l’estranger.
El Mercat de Música Viva de Vic es consolida com a hub de la indústria musical catalana amb un rècord d’assistència professional i superant els 3 milions d’euros d’impacte econòmic. Són les dades que es desprenen de l’Estudi d’impacte econòmic i de qualitat firal elaborat per la Universitat Oberta de Catalunya sota la direcció de la doctora Soledad Morales.
En concret, 570 professionals —sense comptar periodistes ni artistes— procedents de 402 entitats diferents (315 entitats el 2015) han participat al MVLab 2016. Més professionals per a un entorn amb millors condicions per generar negoci degut a una major capacitat de compra: en conjunt 43M€ i amb una mitjana de contractació anual de 162.831,11€ per part dels compradors i 37M€ per part de venedors. Durant els dies de mercat, s’ha doblat el número d’actuacions contractades (2,5 concerts el 2016; 1,3 concerts els 2015).
A l’espera de veure en què es tradueix aquest major dinamisme pel que fa a l’impacte econòmic de 2016, les xifres definitives per 2015 aboquen 3.159.025,44 euros d’impacte a la indústria musical, amb un nivell de despesa en contractació superior a 2014 però amb un impacte global lleugerament inferior, tot i que mantenint-se per damunt dels 3M€ (impacte global 2014 = 3.381.774,80€).
En el MMVV 2015 ha generat, en total i més enllà de l’activitat concentrada en els quatre dies de mercat, 501 contractes que es tradueixen en 1.655 actuacions amb una despesa mitjana per contracte de 6.305,44€. Pel que fa a 2016, i amb dades provisionals a la mà, el mercat crea un capital social capaç de generar negoci al llarg de tot l’any amb 3.463 contactes nous, una xarxa de 2.900 contactes (10 per entitat), el 17% dels quals són internacionals.
La darrera edició del MMVV ha convocat 65 artistes, 120.000 espectadors, i 132 periodistes.
El MMVV, plataforma d’internacionalització
Segons dades definitives de 2015, el MMVV es consolida com a plataforma d’internacionalització: la contractació per actuar a l’estranger es duplica de 2014 a 2015 passant del 23,4% al 46%. Catalunya, amb un 71,4%, és però el territori on es fan la major part de les activitats contractades i el 56% es fan a Espanya*
En el MMVV 2015 s’han realitzat 501 contractes que es tradueixen en 1.655 actuacions amb una despesa mitjana per contracte de 6.305,44€.
[*Un mateix grup pot acumular contractes per actuar a diferents territoris, d’aquí els resultats]
Un mercat que fidelitza i que es renova
En l’edició del 2016, El 46,7% de totes les entitats registrades s’han estrenat al Mercat de Música Viva de Vic, participant-hi per primera vegada. Aquesta renovació dels actors implicats se suma als canvis en la ubicació de l’activitat professional —concentrada a l’Atlàntida de Vic— i a l’avançament dels horaris dels concerts. Aquestes modificacions, que estan al cor de l’aposta estratègica del nou model de MMVV, han estat, a més, els factors més ben valorats pels professionals, segons revela l’enquesta de satisfacció que aboca un 8.07 de valoració mitjana, per damunt del 7,39 de 2015.
Malgrat els canvis, el MMVV compta amb un públic professional fidel amb una mitjana d’assistència de 5,4 anys, que afirma que tornarà aquest 2017 en un 95,2% i que majoritàriament en recomana l’assistència a altres col·legues de professió (un 94,4%).
El fet diferencial del MMVV és la programació musical, amb un 74,1% és la principal singularitat respecte de la resta de fires i mercats musicals que visiten els participants durant la resta de l’any. El MMVV és punt de trobada de la indústria musical i contribueix a la seva cohesió i enfortiment en relació a altres fires: el 65,9% de les entitats consultades participen a altres fires i/o mercats però el MMVV-MVlab es consolida com a hub o punt central del circuït de la indústria musical catalana. Prova d’això en són que hagi estat l’escenari triat per la presentació tant presentació del Pla Integral de la Música de Catalunya, impulsat per la conselleria de Cultura, com la seu fundacional de l’Associació de Dones de la Indústria de la Música.