Aquest diumenge, 20 de setembre, quan La Vella Dixieland va presentar el seu treball a la plaça Major (19h), el Mercat de Música Viva de Vic (MV) va baixar el teló de la seva 21 edició, la qual suposa un clar rellançament de la cita avalat per l’èxit de públic i l’entusiasme dels professionals. Després de quatre dies d’intensa activitat i amb una programació plegada d’estrenes i presentacions de disc, el Mercat encara el futur amb nous reptes i la clara complicitat dels agents del sector. Un futur que passa per consolidar la major presència internacional i de les comunitats autònomes (de grups i programadors), entitats i associacions professionals i per seguir treballant en la línia de desenvolupar treballs de col.laboració i coproducció amb altres fires, festivals i organismes d’aquí i de fora.
A la roda de premsa de valoració del Mercat que es va portar a terme al mateix diumenge, Josep Burgaya, president de l’ImpeVic i segon tinent d’alcalde de Vic, mostrava la seva satisfacció amb el resultats del Mercat. “Estem molt satisfets del desenvolupament del Mercat d’enguany en què es comencen a veure els resultats de la bona entesa entre les administracions que el fan possible, en el marc del contracte programa. L’Ajuntament de Vic recull i dóna sentit a les propostes que arriben des de la Generalitat. Aquesta complicitat i el treball en xarxa amb altres esdeveniments, multiplica les possibilitats de tots els implicats”.
Josep Maria Dutren, delegat de música de la Generalitat de Catalunya, també mostrava la seva satisfacció pels resultats d’aquesta 21a edició del Mercat. “El projecte de canvi de model, format i context del Mercat s’està superant però encara no s’ha arribat al sostre. El present és el “clímax mercantil”, ja que més enllà de les xifres aquest any s’ha contractat molt a Vic. El futur, passa pel treball en xarxa i les coproduccions amb aliats com La Mercè de Barcelona, l’Acústica de Figueres o el Festival Barnasants”.
Dels més de 1.000 professionals acreditats (inclosos els prop de 200 periodistes), gairebé la meitat han vingut de Catalunya, 250 de comunitats autònomes i més de 150 de l’estranger. Els més de 70 estands del Pavelló Firal i l’intercanvi amb els visitants han permès presentar l’oferta d’unes 400 empreses i la bona dinàmica de les activitats paral·leles i professionals ha generat negoci i perspectives de futur entre el sector, que surt del Mercat d’enguany amb il·lusió i projectes. Es preveu que l’afluència de públic haurà estat sensiblement superior a la de les darreres edicions (sobre els 100.000 espectadors) i cal destacar el fet que tots els concerts han despertat l’interès de la gent, que s’ha repartit en els 12 espais del Mercat, gràcies a un programa equilibrat i que ha permès reconèixer millor els diferents escenaris pel format i contingut que s’hi presentava.
El cap de setmana, les noves propostes de Marc Parrot, Roger Mas, Miquel Gil i, ahir vespre, de Quimi Portet han exhaurit gairebé totes les entrades a la venda, i les actuacions a la plaça Major i Sucre han congregat més públic de l’habitual. També la programació familiar al Centre Cívic Remei a superat la referència d’anys anteriors, amb un cartell més ambiciós i ampli. En tot, la climatologia, si bé no ha estat del tot favorable, ha permès que es portessin a terme totes les actuacions.
Bona dinàmica al Pavelló Firal
12 escenaris han permès acollir els prop de 90 concerts, dels quals més de 20 estrenes de disc o repertori, i el carrer ha acollit les actuacions de gairebé 25 grups, a banda de les actuacions espontànies que cada any augmenten en el context del Mercat, més enllà del programa off. Al Pavelló Firal, 25 grups han presentat a l’espai de showcases els seus nous treballs als professionals acreditats. Les habituals jornades professionals han conjugat amb bona dinàmica i assistència les trobades associatives (de l’Oficina de Difusió Artística de la Diputació de Barcelona, la xarxa de teatres i auditoris de l’Estat, de les associacions professionals ARC, ACCES, Associació de Festivals, etc), amb les presentacions temàtiques i de les comunitats i les sessions formatives o de treball. Destaca la trobada de festivals literaris i de poesia, la trobada Musical amb el Marroc, conferències sobre la irrupció del 2.0 a la comunicació on line o, de rabiosa actualitat, la presentació del CoNCA del Pla d’Actuació en l’Àmbit de la Música. Exposicions i la recuperació de la Fira del Disc, han acostat també activitats complementàries al programa musical pel gran públic.
L’escena emergent es consolida
A la roda de premsa de valoració del Mercat, Lluís Puig, director artístic del MV assegurava que “l’escena catalana presenta bona salut, hi ha quantitat i qualitat” i afegia que el Mercat “treballa conjuntament amb InVICtro, Sona 9 o Diversons per complementar l’oferta i aportar les màximes possibilitats al llançament d’un grup”.
De totes les programacions que complementen el cartell oficial MV, segurament InVICtro és la més destacable en termes de progressió, per bé que l’escenari Diversons de La Caixa ha notat un lleuger augment d’assistència i les presentacions de Fressa i Sona 9 d’Enderrock s’han mantingut. Així ho remarcava Josep Maria Dutren “Vic ha millorat la qualitat tècnica de les actuacions i l’ordenació dels espais. InVICtro s’està professionalitzant”. Lluís Puig també afegia que “l’esperit de coproducció i de generar xarxes com a eix de treball s’ha entès molt bé i ja tenim propostes internacionals interessants per la propera edició. Nour & Speed Caravan & Rabah Donquishoot és un exemple d’èxit de la present edició” i destacava que “ Les empreses i professionals volen estar a Vic, això ho demostra la presència d’estands d’associacions i col·lectius i el fet que alguns expositors comparteixen espais.”
La concentració de l’InVICtro en dos escenaris propers, i clarament diferenciats en el format i tipus de proposta, ha facilitat un reconeixement més clar de l’escena off independent, tant per part del públic com pels programadors. Les possibilitats que el Mercat ofereix a aquests grups en termes de projecció i promoció els permeten assolir consciència del seu procés de professionalització, en un moment en què la nova indústria tendeix a treballar en base a d’altres paràmetres.
Dissabte 20 de setembre, el Conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, Joan Manuel Tresserras, visitava el Pavelló Firal i reconeixia la necessitat d’un pavelló de negoci basat en la trobada presencial dels professionals a través dels estands com a model vàlid i vigent justament en un moment en què el sector més ho necessita. “Al Mercat es tanquen o s’endeguen alguns negocis. Justament pel fet que durant l’any els diferents agents del sector es relacionen en la distància, la proximitat que proporciona el Mercat és encara més necessària”, afirmava.
En el segon any del Contracte-Programa que vincula a les administracions amb l’actual model de gestió, la present edició del Mercat de Vic és un pas decisiu que apunta a la consolidació dels objectius estratègics fixats: una major internacionalització –en termes d’importació i exportació de la música-; el treball en xarxa i col·laboració amb altres festivals i fires per fer que noves produccions impulsades pel Mercat tinguin vida i puguin girar per arreu; i el rellançament de la indústria en el nou context de mercat. A tot això, l’aportació de l’Ajuntament de cara a l’edició 2010, amb el nou Auditori de Vic (una sala de 800 localitats i dues sales més) ha de permetre fer un dibuix nou del Mercat i acollir propostes de gran format i projecció en les millors condicions tècniques i d’exhibició.
El Mercat tanca les portes de l’edició d’enguany però ja comença a pensar amb la de l’any vinent. Ho explicava Josep Burgaya en la roda de premsa de valoració recordant que, en la pròxima edició, “l’Ajuntament de Vic incorporarà una nova infraestructura, un complex cultural que permetrà ampliar les possibilitats i la projecció del Mercat”.