El Mercat de Música Viva de Vic (MV) viurà entre el 16 i el 20 de setembre la seva edició més internacional. Fins a un 25% de les 90 actuacions previstes a la capital d’Osona estaran protagonitzades per músics estrangers.
La presència de cantants i grups forans és cada cop major. Aquest any, per exemple, creix un 5% respecte al 2008, fet que permetrà veure a Vic a artistes d’Alemanya, Argentina, Bèlgica, Brasil, Colòmbia, Costa Rica, França, Itàlia, Macedònia, Marroc, Portugal, República Txeca i Suïssa.
Els artistes són la cara més visible d’aquesta internacionalització, però segons el director artístic, Lluís Puig, es fa més seguint criteris de la indústria que no pas artístics. La procedència dels artistes i els programadors parteix de les aliances que el Mercat estableix amb altres festivals estrangers i països com el Marroc, França i Itàlia. Puig estima “que el número de programadors estrangers creixerà entre el 10 i el 15%”.
El gruix dels participants, però, continua sent dels Països Catalans. Un 55% dels artistes són de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears, mentre que el 20% restant provenen d’altres Comunitats Autònomes, com Andalusia, Aragó, Canàries, Extremadura, Galícia i País Basc. En total estaran representades a Vic set comunitats autònomes espanyoles.
En un any marcat per la crisi econòmica, el Mercat no solament no perd sinó que aquest augmenta lleugerament el pressupost respecte a l’edició del 2008, uns 80.000 euros, i es situa entorn als 1,1 mil.lions d’euros. La Generalitat, a través de l’Institut Català de les Indústries Culturals (ICIC), fa una aportació de 550.000 euros, mentre que l’Ajuntament de Vic paga uns 215.000 euros. També aporten finançament l’Oficina de Difusió Artística de la Diputació (40.000 euros), el Instituto Nacional de n las Artes Escénicas y de la Música del Ministerio de Cultura (50.000 euros) y la Sociedad de Artistas o Ejecutantes de España (12.000 euros), entre d’altres.
A la presentació de l’edició d’aquest any, el passat mes de juny, el Secretari de Cultura, Eduard Voltas, va dir que Vic no tenia cap retallada perquè es una fira estratègica que ajudarà a combatre la crisi que sí que pateix el sector musical. El Mercat arriba a la seva 21 edició i espera convocar uns 100.000 espectadors, 1.000 professionals i un centenar de periodistes especialitzats.
Llotja virtual amb banc de dades
Una de les novetats del Mercat d’aquest any és l’estrena d’un nou web (www.mmvv.cat) que millora notablement el grafisme, la navegabilitat i l’arquitectura interna. La pàgina ha sofert una renovació estètica i una posada al dia a nivell tecnològic que suposa millores com un accés als continguts del web més senzill i útil o la possibilitat d’incorporar vídeo.
Per tal de millorar la informació s’ha convertit el web en una llotja virtual per programadors, promotors, músics i professionals del sector. Incorpora informació força detallada dels artistes que participen a la fira i dels professionals i estands que s’exposen a Vic. A més, inclou un gestor d’informació i un banc de dades que possibiliten, un cop el professional s’ha acreditat, el contacte i l’intercanvi ’informació (inclòs àudio i vídeo) abans i durant la celebració del Mercat i la gestió
personal de la informació relativa als professionals, artistes, expositors i ubicacions.