El Mercat de Música Viva de Vic-MVLab torna a ser objecte d’un estudi de la part de la Universitat Oberta de Catalunya amb l’objectiu de mesurar la incidència econòmica que aquest esdeveniment té en la indústria musical. L’estudi, a més de donar xifres sobre l’impacte del Mercat del 2012, ha avaluat també la qualitat de la passada edició (25è aniversari) i l’ús i el valor adquirits per les Xarxes Socials i les plataformes d’Internet en aquest dos últims anys.
Aquest estudi d’impactes del Mercat en el 2012 i 2013 s’ha dut a terme a partir de més de 600 enquestes online i per telèfon als professionals acreditats en les dues edicions passades.
A l’edició del 2012 es van signar contractes per un valor de 2.600.000 euros. Corresponen a 565 contractes, 3 per organització, i per un valor mig de 4.425 euros. Així, més de 1.000 actuacions s’han programat gràcies a l’activitat feta en el MMVV-MVLab. Pel que fa l’edició del 2013, l’estudi no disposa encara de dades exactes, ja que el volum de contractació que el MMVV-MVLab genera cal calcular-lo a un any vista.
Els resultats conclouen que el MMVV-MVLab continua sent un esdeveniment cultural de primera magnitud i que es consolida com a punt de trobada i referent de la indústria musical, assolint així un dels seus objectius estratègics de ser un espai ineludible per al sector.
Una dada rellevant que mostra l’estudi és que el Mercat genera prop del 20% de la contractació de les organitzacions inscrites. De fet, més del 20% dels agents de la darrera edició han afirmat que no haurien aconseguit el nivell de negoci assolit si no haguessin participat en el MMVV-MVLab.
Internacionalització del MMVV-MVLab
En la conjuntura econòmica actual, el MMVV-MVLab mostra la seva tendència cap a la internacionalització. Els únics professionals que han vist incrementar la seva capacitat de contractació en la darrera edició han estat els programadors internacionals, que es situen com els tercers en importància de tota la contractació generada, amb 4.261.428 euros de pressupost total per a contractació (2.533.333 euros al 2012).
El MMVV-MVLab contribueix amb la seva activitat a augmentar la presència de professionals de fora de l’Estat al Mercat i a la indústria musical catalana.
El 25è aniversari del Mercat, edició de remontada econòmica
Tot i no disposar de xifres finals pel que fa a l’impacte econòmic en l’edició del 2013 –25è Aniversari del Mercat–, l’estudi ja avança una remuntada dels resultats i confirma una dinàmica creixent i positiva del MMVV-MVLab.
També demostra un increment important de la capacitat de negoci total que s’ha concentrat en l’última edició, i que es preveu al 2014 entorn els 35 milions d’euros. La previsió de compra de música pels professionals és de 10.699 euros de mitjana. S’espera doncs, que enguany es pugui assolir un impacte econòmic en la contractació superior a les edicions passades.
Pel que fa als grups presents en l’edició 2013, prop del 50% de les propostes eren novetats. El MMVV-MVLab es reafirma com a centre difusor d’innovació i tendències, segon objectiu estratègic del Mercat.
MMVV-MVLab: espai de generació i manteniment de capital social
Com ja es va demostrar en l’estudi anterior, el El MMVV-MVLab genera un capital social importantíssim per a la indústria musical, perquè afavoreix el creixement i la consolidació de les xarxes de relació entre els professionals.
L’edició del 25è aniversari ha generat més 4.250 contactes nous (uns 2.150 entre les entitats venedores i 2.100 entre les compradores). Ara bé, la dada rellevant d’enguany és la gran xarxa de contactes que es mantenen gràcies a l’existència del MMVV-MVLab. El 25,7% dels contactes nous establerts són internacionals.
L’alta satisfacció dels professionals assistents a la 25ª edició fa que quasi un 95% declari intenció de tornar l’any vinent al MMVV-MVLab, un 20% més que l’exposat en l’edició passada. Els punts forts que destaquen del Mercat són la bona organització de l’esdeveniment i el tracte rebut per la Mostra.
Les Xarxes Socials a Internet, un canal imprescindible de comunicació i promoció
La gran novetat de l’estudi d’enguany és la constatació de l’ importància que les Xarxes Socials i les plataformes d’Internet tenen en la indústria de la música i, en particular al MMVV-MVLab. Les Xarxes Socials han esdevingut un canal sòlid i imprescindible de comunicació i promoció per a tots els professionals.
L’ús de les Xarxes Socials amb motius professionals no ha fet més que augmentar. Al 2012, el 95% de les entitats acreditades va utilitzar-les, superant el 62% i el 33% respectius dels anys anteriors. Els motius principals pel seu ús són principalment pel sector per promocionar l’activitat professional entre professionals, com a font d’informació professional i, en tercer lloc, com a plataformes per la promoció de la música entre els seguidors/fans.
Les generalistes (Facebook i Twitter) són les xarxes socials més emprades, seguides de YouTube i les xarxes i les aplicacions més especialitzades com LinkedIn, Spotify i Instagram.