Un terç de la seixantena de concerts programats ha estat estrenes absolutes
S’estima una xifra de públic similar a la de les edicions passades, i que es situa sobre els 100.000 espectadors
Augmenta també un 22% la participació internacional a les jornades professionals amb representació de països com Alemanya, Brasil, Bèlgica, EUA i Mèxic
L’equip de direcció artística del Mercat – format per Marc Lloret i Oriol Roca- ha volgut destacar en el moment de tancament de la 26a edició l’increment significatiu de visitants a les jornades professionals. Un total de 867 inscrits representa un augment del 23% respecte l’any passat. Per a Marc Lloret això és deu al fet que “la professió aposta pel Mercat com un aparador necessari i ineludible, un punt de trobada entre professionals que avança la nova temporada”.
Una altra dada significativa és el fet que ha augmentat la participació de professionals internacionals, un 22% respecte l’edició passada. Cal subratllar la diversitat de països, des d’Alemanya, Bèlgica o França fins Brasil, els EUA i Mèxic.
En aquest balanç és remarcable el fet que un terç del professionals acreditats hi han participat com a compradors, en alguns casos només en aquest roll, i en altres conjugant-ho en la doble faceta de managers, promotors o prescriptors. Pel que fa als speed meetings, les peticions prèvies de reunions en l’àrea de professionals d’aquesta edició han estat de 1.400, de les quals un miler ja s’havien celebrat abans de la tarda de dissabte.
Un públic fidel
Pel que fa al nombre a l’assistència de públic, les xifres mostren la bona salut del MMVV que un any més estima que han passat en conjunt, pels nou escenaris, al voltant de 100.000 persones, xifra similar a la de les edicions passades. En general, els concerts han registrat una bona ocupació, i sobresurten les actuacions d’Adrià Puntí, Anna Roig i l’ombre de ton chien, Guillem Roma & Camping Band Orchestrsa, Los Mambo Jambo i Raimundo Amador que van penjar el cartell “d’entrades exhaurides”.
Han estat en total 59 concerts, un terç dels qual ha estat estrenes absolutes. Han estat presentacions de nous treballs que han comptat amb la confiança i complicitat d’un públic fidel. S’ha fet palès, entre d’altres, en els concerts d’Adrià Puntí, Marc Parrot, The Mamzelles, Kepa Junkera, Marlango i Raimundo Amador.
Altres han sorprès amb propostes suggeridores. Per exemple, ha estat el cas de Los Mambo Jambo o De la Puríssima. Tots dos han actuat justament en l’espai de Jazz Cava que “està esdevenint un espai singular per descobrir propostes alternatives de vocació internacional”.
En aquest balanç de la 26a edició del MMVV no es pot obviar el treball inèdit fet a quatre mans per Roger Mas i Benjamin Taubkin. La fusió de les harmonies brasileres amb les lletres del cantautor català van complir amb escreix les grans expectatives que havia generat. En aquest sentit, el concert inaugural d’enguany ha respost a la voluntat de la direcció artística de promoure col·laboracions internacionals. “Ha estat una aposta per la fusió de dues cultures musicals, que han encaixat a la perfecció i que van atrapar al públic amb la complicitat que tots dos van exhibir dalt de l’escenari”.
Per al director artístic del MMVV, Marc Lloret, “un any més, el Mercat de Música de Vic es consolida com un gran referent del panorama musical, un espai d’intercanvi entre professionals, un aparador de la nova temporada, un lloc per a les grans estrenes i per a descobrir propostes menys conegudes”, en definitiva, ha conclòs: “un espai obligat de promoció, un lloc per a comprar i per a vendre música en l’escena nacional i internacional”.
Els cants oblidats dels gitanos catalans, Premi Puig-Porret
En l’edició de l’any vinent, es podrà gaudir d’un nou treball de Taller de Músics que descobrirà al gran públic la tradició flamenca dels gitanos catalans. Serà la culminació del projecte de creació i recerca dels cants flamencs, aflamencats i melismàtics en llengua catalana “CANTS OBLIDATS. Explorant el llegat dels cantadors gitanos catalans”, que impulsat per Taller de Músics, s’ha adjudicat la present edició del Premi Puig-Porret al millor projecte de creació musical.
El jurat ha valorat especialment l’interès sociològic, cultural i també musicològic del treball de recerca “d’un patrimoni desconegut i fascinant com el dels gitanos catalans cantant en la seva llengua, així com el valor integrador que té el fet d’assumir com a pròpia una tradició musical associada històricament a la llengua castellana”.
El premi, d’un import de 10.000 euros, és el guardó amb major dotació econòmica de Catalunya.